Konsekvenser


Det som formar våra liv är till mångt och mycket de val vi gör, varje dag. Stora beslut och små beslut får alltid konsekvenser. När vi väljer en sak betyder det att vi samtidigt väljer bort en massa annat. Det är en konst att kunna vara nöjd med sina val, att inte ifrågasätta sig själv om man valde rätt, om något annat inte skulle ha varit bättre.


Vissa människor lever efter nån filosofi att det mesta är förutbestämt och att vi inte har så mycket att säga till om. Jag tror inte det. Jag tror vi formar våra liv själva. Allt kan vi inte påverka eller förhindra, men vi väljer hur vi ska hantera det som händer oss. Det är det som formar vilka vi är.


Har lärt mig att de val en person gör säger rätt mycket om den personens karaktär och personlighet. Och handlingar talar mycket tydligare än ord. Ord kan förvrängas, poleras och läggas tillrätta men vad du gör är så ofta mycket tydligare. Säger du att du är ledsen så kan det eka tomt men om du sitter bredvid mig och håller min hand så vet jag att du menar det….


Och jag har lärt mig att den där känslan i magen och rösten i huvudet som viskar, allt som oftast har helt rätt så jag får nog lov at välja att lyssna lite mer på den i framtiden.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback