Uppdrag granskning


Folk som känner mig vet att jag lätt blir engagerad och upprörd över saker men efter att ha sett Uppdrag granskning igår så finner jag nästan inga ord för att beskriva hur upprörd och förbannad jag blev/är. För er som inte sett det handlar det om en 14 årig flicka som blev våldtagen i sin skola av en äldre skolkamrat. Han blir dömd i både tingsrätt och hovrätt men samhället dvs skolan, fritidsgården, kyrkan och alla vuxna på orten ställer sig på pojkens sida. Det startas hatkampanjer på nätet drivna av den dömda pojkens mamma och bror där det skrivs de mest vidriga saker om flickan. Pojken bjuds dessutom in att närvara på flickans skolas skolavslutning (han är nu flyttad till en annan skola) och han får dela ut blommor till sina fd klasskamrater och det hela slutar med att hela kyrkan applåderar åt honom. Samma kväll våldtar han en till flicka, han döms även denna gång.
Här kan ni se reportaget.  Och här kan ni läsa mer i media om händelsen.

Jag brukar vara rätt kritisk till sådana här reportage för de är ofta vinklade för att trigga en reaktion hos de som ser det men i det här fallet är ju det folk säger rakt in i kameran (eller skrivit på nätet) som är så upprörande och omöjligt att klippa och redigera för att göra det värre. Så jag rekommenderar er att se det och inse att det händer saker i det här landet man helst inte skulle vilja veta nästan....


Annars rullar det på med en hel del jobb och nu är jag äntligen igång med träningen igen! Så skönt. Känns dock att man tappar lite på ett uppehåll på två veckor.

Imorgon ska jag på frukostshopping på HM. De har öppet för clubmedlemmar mellan 7.30-9.30 och bjuder på frukost och 20 % rabatt. Hoppas hita lite fynd! Sen efter jobbet åker jag till Uppsala för ett besök hos frisören och middag med Lotta. Ser jag fram emot!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Ja usch! Jag blev också rätt upprörd.. Så hemskt!

Postat av: Sandra

ja hade gärna också sett de, men ja sover nog då =/ Får kolla på nätet imorn...

2010-03-25 @ 21:03:21
URL: http://bitchens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback